Kampania 60+: rusza ogólnopolski Bank Aktywności Seniorskich
Kampania 60+, która zrzesza środowiska i organizacje wspierające seniorów, z inicjatywy Programu 60+ uruchomiła portal internetowy zawierający ogólnopolską bazę wydarzeń adresowanych do osób starszych. Każda organizacja działająca na rzecz seniorów może nieodpłatnie poinformować o swoich planach za pośrednictwem witryny www.bankaktywnosci.pl.
Bank Aktywności Seniorskich (BAS) to pierwsza ogólnopolska platforma, która gromadzi i udostępnia informacje na temat inicjatyw tworzonych z myślą o osobach starszych. Zawiera pogrupowane tematycznie, czytelne opisy wydarzeń w poszczególnych województwach (m.in. kategorie „ZDROWIE", „PASJE", „PRACA I EDUKACJA", „SPORT" oraz „PRAWO I FINANSE"). Umożliwia także łatwe wyszukiwanie interesujących użytkownika aktywności na podstawie słów kluczowych. Mapa towarzysząca poszczególnym wydarzeniom pozwala odnajdować miejsca, w których dzieje się coś istotnego dla osób starszych. Strona została stworzona w zgodzie z najlepszymi praktykami dotyczącymi projektowania witryn dla seniorów. – Celem Kampanii 60+ jest poprawa jakości życia seniorów. Dlatego wspólnie ze wszystkimi organizacjami, które myślą podobnie, chcemy tworzyć przestrzeń, która sprzyja rozwojowi najstarszych Polaków. Pomysł powołania ogólnopolskiej bazy inicjatyw dla osób starszych wydaje nam się naturalny i potrzebny, ponieważ nie wszędzie repertuar tych aktywności jest tak samo bogaty, nie zawsze też regionalne informacje dotyczące seniorów są na bieżąco aktualizowane. Liczymy, że pomożemy w ten sposób wszystkim, których taka tematyka interesuje i pokażemy jak wiele jest w Polsce możliwości i atrakcji, z których seniorzy mogą skorzystać – komentuje Małgorzata Marchewka (fot. z lewej), ekspert Programu 60+ i koordynator portalu www.bankaktywnosci.pl. Z Internetu korzysta w Polsce ok. 30 procent osób w wieku 60+ i ok. 50 procent Polaków po 50. roku życia . – Internet może być dla seniorów oknem na świat. Nie tylko przysłowiowym, ale także, paradoksalnie w swojej wirtualności – realnym. Można domniemywać, że liczba osób starszych korzystających z Internetu będzie stopniowo rosła, również dlatego, że jest on coraz tańszy i coraz powszechniejszy. Oprócz możliwości zdobycia informacji o świecie, Internet jest również szansą na poradzenie sobie z samotnością, która dotyka wiele starszych osób. Poznanie nowych ludzi, dzięki portalom społecznościowym, a także, a może przede wszystkim kontakt z bliskimi, mieszkającymi w innym mieście lub zagranicą, dzięki komunikatorom internetowym, sprawiają, że codzienność staje się bardziej znośna, a życie nabiera wartości – komentuje socjolog Tomasz Sobierajski (fot. z prawej), ekspert Kampanii 60+. Każdy podmiot może w Banku Aktywności Seniorskich bezpłatnie wypromować organizowane przez siebie wydarzenie. Wystarczy wypełnić formularz dostępny pod adresem www.bankaktywnosci.pl/pl/cms/dodaj-wydarzenie/. Informacja o realizowanym przedsięwzięciu stanie się wówczas dostępna dla wszystkich, niezależnie od miejsca zamieszkania i bez potrzeby przeszukiwania przez seniora lub jego bliskich kilkunastu regionalnych portali, gazet czy forów internetowych. Informacje o instytucjach skupionych w serwisie pomogą organizatorom pokazać, ile podmiotów podejmuje w Polsce tematy związane z życiem osób starszych. – To swoisty „spis powszechny" organizacji proseniorskich, szansa na oszacowanie siły i potrzeb związanych z wspieraniem seniorów w Polsce, a także zachęta i okazja do realizacji wspólnych projektów, ale przede wszystkim – gremialny powód do dumy – dodaje Małgorzata Marchewka. Najciekawsze wydarzenia z Banku Aktywności Seniorskich będą prezentowane na łamach drukowanego Magazynu 60+, który jest patronem medialnym Kampanii 60+.
O Kampanii 60+ W Polsce funkcjonuje wiele podmiotów wspierających i realizujących potrzeby osób starszych w różnych obszarach ich aktywności. Powołana z inicjatywy Programu 60+ Kampania społeczno-edukacyjna na rzecz osób 60+ zrzesza instytucje i organizacje statutowo zaangażowane w poprawę bytu seniorów. Partnerami Kampanii są Caritas Polska, Polski Związek Emerytów, Rencistów i Inwalidów, Ogólnopolska Federacja Stowarzyszeń Uniwersytetów Trzeciego Wieku oraz Związek Powiatów Polskich. Honorowymi Patronami Kampanii są Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej oraz Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego – Państwowy Zakład Higieny. Nadrzędnym dążeniem organizatorów i partnerów Kampanii jest edukacja seniorów na temat ich praw i dostępu do wiedzy z zakresu lepszego życia. W dłuższej perspektywie celem będzie zainicjowanie powszechnej debaty nad sytuacją seniorów w Polsce. Misją zrzeszonych podmiotów jest inspirowanie i wspólne przewodzenie dyskusji na temat wprowadzenia niezbędnych zmian świadomościowych, które pomogą rozwiązywać problemy osób starszych. W ramach Kampanii wspierane będą rozwiązania i praktyki uwzględniające uwarunkowania psychofizyczne osób starszych, zmierzające do podniesienia komfortu ich życia. Szczegółowe informacje na temat Kampanii społeczno-edukacyjnej na rzecz osób 60+ znaleźć można na stronie internetowej www.kampania60plus.pl.
/źródło - Multi PR fot.Stefan Zubczewski/ |