Cyfrowe wykluczenie nauczycieli a współczesna edukacja |
Wpisany przez S.Z. |
wtorek, 10 maja 2022 11:40 |
Cyfrowe wykluczenie nauczycieli a współczesna edukacjaNauczyciele dostrzegają potencjał edukacji cyfrowej - według badań przeprowadzonych przez Wydział Pedagogiczny Uniwersytetu Warszawskiego większość pedagogów docenia atrakcyjność różnorodnych form pomocy edukacyjnych takich jak filmy, gry, utwory muzyczne czy gotowe prezentacje multimedialne . Powoli poprawiają się także kompetencje cyfrowe tej grupy zawodowej. Okazuje się jednak, że nadal potrzebne jest wsparcie w postaci sprzętu komputerowego oraz szkoleń.
Okres pandemii był dla polskich szkół niemałą rewolucją, a lekcje zdalne okazały się wyzwaniem zarówno dla uczniów, jak i dla nauczycieli oraz rodziców. Wiele miesięcy takiego trybu nauki spowodowało jednak podwyższenie cyfrowych kompetencji nauczycieli – tak ważnych, zwłaszcza w dobie dynamicznego rozwoju technologicznego, a co za tym idzie wciąż pojawiających się nowoczesnych, multimedialnych pomocy naukowych. Według badania przeprowadzonego przez Wydział Pedagogiczny UW “Co zmieniło się w edukacji zdalnej podczas trwania pandemii?”, wzrosła liczba nauczycieli, prowadzących zajęcia online przy użyciu platform umożliwiających komunikację synchroniczną, takich jak: MS Teams, Zoom, Google Hangouts. Okazuje się, że wykorzystuje je już 63,9 proc. ankietowanych, zatem jest to wzrost o 32 punkty procentowe względem badań z początku pandemii . Nie zmienia to jednak faktu, że wielu nauczycieli nadal potrzebuje wsparcia w prowadzeniu zajęć – chodzi tu m.in. o pomoc technologiczną i administracyjną .
Wykluczenie cyfrowe wpływa na edukacjęWykluczenie cyfrowe polskich szkół jest poważnym problemem systemu edukacji nie tylko w kontekście edukacji zdalnej, ale również normalnego trybu nauczania. Problem ten uwydatnił się właśnie w momencie powrotu klas do nauki tradycyjnej. Według raportu Centrum Cyfrowego, w wielu przypadkach nauczycielki oraz nauczyciele nie mogli kontynuować w pracy stacjonarnej wykorzystywania cyfrowych narzędzi, do których w czasie pandemii przyzwyczaili swoje uczennice i uczniów. Problemem jest zaplecze technologiczne szkoły – brak działających komputerów, tablic multimedialnych, rzutników oraz niskiej jakości łącza internetowe . Popularność platform edukacyjnych online w PolsceWydawać by się mogło, że nauczyciele w trakcie trwania pandemii oraz już po powrocie do szkół, chętniej sięgną po pomoce naukowe, takie jak platformy edukacyjne online. Jednak, jak pokazuje badanie “Co zmieniło się w edukacji zdalnej podczas trwania pandemii?” odsetek nauczycieli, którzy z nich korzystają wcale nie wzrósł i nadal wynosi 3,5 proc. Oczywiście, w ostatnich latach nauczyciele znacznie lepiej poznali narzędzia cyfrowe, które włączyli do swojej praktyki zawodowej. Są to jednak przede wszystkim komunikatory, takie jak Zoom, MS Teams czy Google Hangouts oraz Facebook, który ułatwia komunikowanie w grupie. Co ciekawe, blisko 14 proc. osób z tej grupy zawodowej przyznaje, że do prowadzenia zajęć wykorzystuje różne portale edukacyjne. Jeśli chodzi o narzędzia cyfrowe, z których pedagodzy najczęściej korzystają podczas zajęć, na szczycie listy znajdują się filmy (20,1 proc ankietowanych) i prezentacje multimedialne (19 proc.). Niemal 16 proc. nauczycieli wykorzystuje ćwiczenia online, podręczniki cyfrowe (15,7 proc.) oraz quizy interaktywne (12,9 proc.). Mniej niż 10% korzysta z mobilnych aplikacji edukacyjnych (7,9 proc.), cyfrowych gier edukacyjnych (6,3 proc.) czy eksperymentów online (2,4 proc.). Nauczyciele nadal wykorzystują narzędzia, które były im znane przed pandemią, a nie poszerzają w widocznym stopniu angażowania do prowadzenia lekcji bardziej innowacyjnych platform edukacyjnych. Problem może stanowić brak odpowiedniego przeszkolenia w zakresie konwertowania zajęć prowadzonych metodą tradycyjną w lekcje z użyciem interaktywnych narzędzi edukacyjnych. Poza brakiem sprzętu to właśnie niedobór wiedzy w tym zakresie był wskazywany przez nauczycieli w badaniu UW jako jeden z głównych braków w bieżących kompetencjach . *** /źródło - / |
Poprawiony: wtorek, 10 maja 2022 11:50 |