Polska naukowczyni wykorzystuje innowacyjne metody edycji genomu w eksperymentalnej terapii chorób poliglutaminowych |
Wpisany przez S.Z. |
środa, 19 stycznia 2022 17:55 |
Polska naukowczyni wykorzystuje innowacyjne metody edycji genomu w eksperymentalnej terapii chorób poliglutaminowychChoroby poliglutaminowe (poliQ) stanowią grupę rzadkich chorób genetycznych, które prowadzą do obumierania komórek w mózgu. Pomimo długoletnich badań, są one obecnie nieuleczalne. Wielu naukowców zgłębia mechanizmy ich powstawania, zmierzając do opracowania metod ich leczenia. Wśród nich jest polska naukowczyni - mgr Magdalena Dąbrowska, stypendystka 21. edycji programu L’Oréal-UNESCO Dla Kobiet i Nauki, która w swoich eksperymentach korzysta z innowacyjnych metod do usuwania niepożądanych mutacji w genomie.Choroby poliglutaminowe, skąd się biorą?Choroby poliglutaminowe (poliQ) powstają w wyniku mutacji polegającej na zwiększeniu liczby powtórzeń trójki nukleotydów CAG, które kodują glutaminę. Obecnie możemy wyróżnić 9 różnych chorób poliQ: choroba Huntingtona, ataksje rdzeniowo-móżdżkowe typu 1, 2, 3, 6, 7, 17, zanik czerwienno-zębaty i rdzeniowo-opuszkowy zanik mięśni. Za wyjątkiem ostatniej, której dziedziczenie jest sprzężone z płcią, choroby te są dziedziczone w sposób autosomalny dominujący, a częstość występowania chorób poliQ szacuje się na około 1–10 przypadków na 100 000 ludzi. Modelowanie sekwencji powtórzeń CAGMgr Magdalena Dąbrowska, stypendystka 21. edycji Programu L’Oréal-UNESCO Dla Kobiet i Nauki w kategorii doktoranckiej, w swojej pracy badawczej zajmuje się wykorzystaniem narzędzi do edycji genomu w eksperymentalnej terapii chorób poliglutaminowych. W badaniach wykorzystuje technologię CRISPR-Cas, która umożliwia modulowanie długości sekwencji powtórzeń CAG w komórkach pozyskanych od pacjentów cierpiących na choroby poliQ. Nowatorska metoda qEva-CRISPR polskiej badaczkiMgr Magdalena Dąbrowska opracowuje potencjalną terapię dla wszystkich chorób poliQ. Innowacyjność jej badań polega na używaniu technologii CRISPR-Cas do indukcji pęknięć nici DNA w obszarze powtórzeń oraz do badania wpływu innych genów na modulowanie długości sekwencji CAG. Stypendystka jako pierwsza stworzyła potencjalne podejście terapeutyczne dla chorób poliQ, które polegało na wykorzystaniu zmodyfikowanej wersji nukleazy Cas9 tzw. Nikaza Cas9, do wycięcia zmutowanej sekwencji CAG w komórkach pochodzących od pacjentów dotkniętych chorobą Huntingtona. Czy powstanie nowa strategia terapeutyczna?Obecnie naukowczyni prowadzi badania nad poznaniem/ zrozumieniem mechanizmów naprawy DNA, które są odpowiedzialne za skracanie lub wydłużanie sekwencji powtarzającej się po indukcji pęknięć nici DNA w tym obszarze. Wiedza uzyskana podczas badań pozwoli na sterowanie tymi mechanizmami, co może doprowadzić do preferencyjnego skracania wydłużonej sekwencji CAG. Jest to nowatorskie podejście, które może stać się podstawą do stworzenia nowej strategii terapeutycznej. O stypendystce Mgr Magdalena Dąbrowska jest absolwentką analityki medycznej (medycyny laboratoryjnej) na Uniwersytecie Medycznym w Białymstoku. W czasie studiów odbyła praktyki w Uniwersyteckim Szpitalu Klinicznym w Białymstoku, a po ich zakończeniu staż w laboratorium Genetyki Medycznej w Instytucie „Pomnik-Centrum Zdrowia Dziecka” w Warszawie. Następnie pracowała na stanowisku młodszego asystenta w Centralnym Laboratorium Klinicznym w Narodowym Instytucie Geriatrii, Reumatologii i Rehabilitacji im. prof. dr hab. med. Eleonory Reicher w Warszawie. W roku 2016 podjęła studia doktoranckie w Zakładzie Inżynierii Genomowej w Instytucie Chemii Bioorganicznej Polskiej Akademii Nauk w Poznaniu. W czasie trwania studiów doktoranckich opublikowała 6 prac naukowych, z czego 4 to prace eksperymentalne, których jest wiodącą autorką. Mgr Dąbrowska jest laureatką grantów Preludium 20 i Etiuda 8 przyznawanych przez Narodowe Centrum Nauki. W ramach ostatniego grantu odbyła półroczny staż naukowy na Politechnice Federalnej w Zurychu. *** Celem Programu L’Oréal-UNESCO Dla Kobiet i Nauki prowadzonego od 2001 roku jest promowanie osiągnięć naukowych utalentowanych badaczek, zachęcanie ich do kontynuacji prac zmierzających do rozwoju nauki oraz udzielenie wsparcia finansowego. Partnerami Programu są Polski Komitet do spraw UNESCO, Ministerstwo Edukacji i Nauki oraz Polska Akademia Nauk. Do 2021 roku w Polsce wyróżniono 111 naukowczyń. Wyboru, co roku dokonuje Jury pod przewodnictwem prof. Ewy Łojkowskiej. Polska jest jednym ze 118 krajów, w których co roku przyznawane są stypendia dla utalentowanych naukowczyń. Program Dla Kobiet i Nauki jest częścią globalnej inicjatywy For Women in Science, która powstała dzięki partnerstwu L’Oréal i UNESCO. Stypendystki edycji krajowych mają szansę na międzynarodowe wyróżnienia: nagrodę International Rising Talents (w ich gronie są już trzy Polki: dr hab. Bernadeta Szewczyk - 2016 rok, dr hab. Joanna Sułkowska - 2017 rok oraz dr Agnieszka Gajewicz - 2018 rok) oraz L’Oréal-UNESCO Award, przyznawane co roku w Paryżu w ramach For Women in Science Week 5 laureatkom, których odkrycia dostarczają odpowiedzi na kluczowe problemy ludzkości. Świat kobiet w nauce Kobiety nadal doświadczają dyskryminacji w środowisku naukowym Niezależne badanie przeprowadzone wśród naukowczyń z 65 krajów (1) pokazało, że ścieżki karier naukowych są ukształtowane w sposób wykluczający kobiety. Tak uważa aż 61% respondentek. Natomiast ponad połowa z nich (55%) zetknęła się z uprzedzeniami ze względu na płeć przy zatrudnianiu, awansowaniu czy finansowaniu. Ponad połowa (54%) doświadczyła trudności w upowszechnianiu efektów swojej pracy, a 61% musiało walczyć o umieszczenie swojego nazwiska przy projektach i publikacjach. Problem nierówności płci dotyczy także polskich uczelni. Zdaniem 35% stypendystek programu L’Oréal-UNESCO Dla Kobiet i Nauki (2), mężczyźni są częściej zatrudniani na stanowiskach kierowniczych niż kobiety, a według 31%, mają oni łatwiejszy dostęp do sieci naukowych i spotkań konferencyjnych. Ponadto, co trzecia stypendystka uważa, że uniwersytet nie jest miejscem przyjaznym dla rodziców (35%). Pandemia pogłębiła nierówności płciowe w świecie nauki Czas pandemii wpłynął na sytuację badaczek i pogłębił nierówności płciowe w środowisku naukowym. Obowiązki domowe czy opiekuńcze, które w wielu rodzinach są domeną kobiet, zatrzymały je w domach i ograniczyły możliwości realizacji swoich ambicji zawodowych. Asymetria w zakresie podziału obowiązków rodzinnych sprawiła, że w czasie pandemii akademiczki-matki nie pisały już tyle samo artykułów czy wniosków grantowych, co wcześniej. Jednak, mimo ograniczeń wiele z nich ma istotny wkład w osiągnięcia naukowe w walce z pandemią, a także chorobami cywilizacyjnymi, z którymi mierzy się świat. Seksizm i molestowanie, jako kolejna bariera rozwoju kobiet w nauce Z przeprowadzonego wśród laureatek L’Oréal-UNESCO For Women in Science Award globalnego badania (3) wynika, że jedną z poważnych przyczyn zatrzymujących rozwój kobiet w nauce jest kwestia seksizmu i molestowania seksualnego. Ponad 50% studentek w Europie było napastowanych seksualnie ustnie lub otrzymało groźby, niechciane propozycje podczas studiów wyższych. W związku z tym inicjatorzy programu L’Oréal-UNESCO Dla Kobiet i Nauki stworzyli dokument, który nazwano "Listem otwartym", reprezentującym głosy naukowczyń, świadków lub ofiar tego typu niedopuszczalnych zachowań. Te zagadnienia były także omawiane podczas międzynarodowego Festiwalu For Women in Science 2021, który odbył się 7 grudnia 2021. (1) Survey of 327 L’Oréal-UNESCO For Women in Science alumnae in 65 countries /źródło - / |
Poprawiony: piątek, 28 stycznia 2022 18:05 |