Wyświetl # 
 
Tytuł artykułu Autor
Po pierwsze - białko!

Po pierwsze - białko!

Określa się je jako podstawowy i niezbędny budulec organizmu – i to wcale nie jest przesadzone. Zapotrzebowanie na białko u osoby zdrowej wynosi ok 70 g dziennie, a u pacjenta onkologicznego wzrasta o niemal 70%, gdyż odpowiada za proces odbudowy komórek uszkodzonych podczas stosowanych terapii przeciwnowotworowych oraz jest niezbędne m.in. do budowy i utrzymania masy mięśniowej, tak ważnej w przypadku pacjentów onkologicznych, u których występuje duży spadek masy ciała, prowadzący do rozwoju niedożywienia i wyniszczenia organizmu. Oprócz odpowiednio skomponowanej diety, niedobory białka można również uzupełniać wysokobiałkową żywnością specjalnego przeznaczenia medycznego np. Resource Protein firmy Nestlé Health Science.

S.Z.
Czym są suplementy diety i czy warto z nich korzystać?

Czym są suplementy diety i czy warto z nich korzystać?

Tempo naszego życia sukcesywnie wzrasta. Chronicznie cierpimy na brak czasu, co przekłada się na nasze zdrowie i samopoczucie. Na stan kondycji psychofizycznej wpływa przede wszystkim styl życia – zbilansowana dieta, aktywność fizyczna, czas na sen i regenerację. Jednym z kluczowych wyzwań nadal pozostaje niedobór mikroskładników, który osiąga coraz wyższą rangę. Czy w takim razie warto stosować suplementy diety?

Ewa Janusz-Majewska
Problemy jelitowe - jakie badania należy zrobić i gdzie udać się po poradę?

Problemy jelitowe - jakie badania należy zrobić i gdzie udać się po poradę?

Spośród całego układ pokarmowego to właśnie jelita przysparzają najwięcej problemów. Jelita są niezwykle delikatne i tak też powinny być traktowane. W ostatnich latach świadomość społeczeństwa odnośnie roli, jaką odgrywają jelita, znacznie wzrosła. Nie bez powodu nazywane bywają często „drugim mózgiem” naszego ciała. Problemy z jelitami mają bezpośredni wpływ na nasze samopoczucie i komfort życia. Co zatem robić by funkcjonowały prawidłowo i gdzie szukać pomocy, gdy pojawią się problemy?

S.Z.
Czy maluch może być na „dorosłej” diecie? Poznaj zdanie eksperta

Czy maluch może być na „dorosłej” diecie? Poznaj zdanie eksperta

W drugim półroczu życia jadłospis niemowlęcia staje się coraz bardziej urozmaicony, a maluch z radością poznaje nowe smaki. To świetna wiadomość! Warto jednak przy tym pamiętać, że jego menu nie powinno być takie samo, jak menu rodziców. Dlaczego? Zarówno niemowlę, jak i małe dziecko mają zupełnie inne potrzeby żywieniowe niż osoba dorosła. W trosce o prawidłowy rozwój malucha mama i tata powinni dobierać produkty dopasowane do wieku i umiejętności dziecka. Na pytania, czym się kierować wybierając żywność dla najmłodszych, odpowiada Mariola Darzycka, ekspert BoboVita.

S.Z.
Nowy rok, nowa ja – jak zacząć odchudzanie w nowym roku i ... wytrwać

Nowy rok, nowa ja – jak zacząć odchudzanie w nowym roku i ... wytrwać

Nikt nie wie, jak to się stało, że rozpoczęcie odchudzania stało się jednym z podstawowych postanowień, jakie narzucamy sobie wraz z początkiem niemal każdego nowego roku. Żyjemy w kulturze diet. Jednak im bardziej są one restrykcyjne i pełne wyrzeczeń, tym trudniej w nich wytrwać. Tymczasem do pełni szczęścia wystarczy odrobina organizacji i wiedzy na temat podstawowych procesów, jakie zachodzą w naszym organizmie. Jak mogą pomóc w tym dietetycy i MajAcademy – platforma zapewniająca profesjonalne wsparcie w dbaniu o nasze zdrowie.

S.Z.
Czy słodkie jest życie jarosza? Czyli łakocie w diecie wegan

Czy słodkie jest życie jarosza? Czyli łakocie w diecie wegan

Bez względu na dietę, styl żywienia czy kulinarne upodobania, czasem każdego z nas nachodzi chętka na coś słodkiego. Kiedy nasze receptory smakowe wyczują słodkość, mózg nagradza nas dopaminą i endorfinami tzw. hormonami szczęścia, wywołującymi dobre samopoczucie. Czy w diecie bez produktów odzwierzęcych jest miejsce na słodką przyjemność?

S.Z.
Wyzwanie – oszczędzanie! Jak Polacy mogą walczyć z inflacją w... lodówkach?

Wyzwanie – oszczędzanie! Jak Polacy mogą walczyć z inflacją w... lodówkach?

Inflacja utrzymująca się na poziomie kilkunastu procent sprawia, że ceny wielu produktów żywnościowych rosną z miesiąca na miesiąc. Prognozy na przyszłość nie wróżą pozytywnych zmian, dlatego szybko musimy nauczyć się bardziej racjonalnej gospodarki naszymi zasobami. Wraz z początkiem nowego roku na platformie MajAcademy, ruszyło nowe wyzwanie, dzięki któremu każdy może w prosty sposób nauczyć się lepiej gospodarować budżetem, bez oszczędności na swoim zdrowiu!

S.Z.
Jak korzystać zdrowo z obfitości świątecznego stołu?

Jak korzystać zdrowo z obfitości świątecznego stołu?

W święta lubimy sobie pofolgować z jedzeniem. Szczególnie, jeśli w planach mamy noworoczne postanowienia o przejściu na dietę czy ograniczenie słodyczy. Nie ma w tym nic złego. Jednak dogadzać przy stole trzeba sobie z głową, zachowując zdrową równowagę. Jak więc sobie folgować, żeby nie żałować?

S.Z.
Świąteczne wymówki. Jak oszukać system i dobrze zjeść?

Świąteczne wymówki. Jak oszukać system i dobrze zjeść?

Święta to wyjątkowy czas w roku, kiedy wielu z nas zawiesza codzienne zwyczaje żywieniowe, by sobie pofolgować. Obfitość makowca, kapusty i grzybów, mięs i piernika skłania do popuszczania pasa. Bywa i odwrotnie – chcemy trzymać się zdrowych nawyków, ale system okazuje się zbyt silny. Jak przeżyć święta bez obolałego żołądka? Oto przegląd dyżurnych dylematów i wymówek!

S.Z.
Chorujesz na jelita? Te przepisy na tradycyjne potrawy świąteczne są dla Ciebie!

Chorujesz na jelita? Te przepisy na tradycyjne potrawy świąteczne są dla Ciebie!

Święta Bożego Narodzenia to wyzwanie żywieniowe dla osób, które borykają się z dolegliwościami jelitowymi. Tradycyjne potrawy wigilijne są smaczne, pięknie pachną, ale niestety często nie są lekkostrawne. W czasie świąt, osoby borykające się z zaburzeniami odżywiania nierzadko odmawiają sobie spożywania ulubionych przysmaków, aby utrzymać jelita w dobrej kondycji. Wzdęcia, gazy czy bóle brzucha sprawiają, że wspólny posiłek przy świątecznym stole staje się nieprzyjemnym obowiązkiem.

S.Z.
Roczniak przy świątecznym stole. Jakie potrawy wigilijne można podać małemu dziecku?

Roczniak przy świątecznym stole. Jakie potrawy wigilijne można podać małemu dziecku? [PRZEPIS]

Święta Bożego Narodzenia to moment spotkań z bliskimi. Rodzina dużo czasu spędza przy stole, na którym – przede wszystkim w wigilijny wieczór – można znaleźć wiele tradycyjnych pyszności. Nie wszystkie świąteczne dania są jednak odpowiednie dla dziecka po 1. roku życia, ponieważ brzuszek roczniaka wciąż jest delikatny i wrażliwy. Mimo dużego zainteresowania potrawami spożywanymi przez mamę i tatę, maluch nie jest jeszcze gotowy na posiłki dorosłych. Co zatem można podać dziecku z wigilijnego stołu? Podpowiadamy!

S.Z.
Polacy uważają się za najmniej zdrowych w Europie [WYNIKI BADAŃ]

Polacy uważają się za najmniej zdrowych w Europie [WYNIKI BADAŃ]

Prawidłowe odżywianie, większa aktywność fizyczna, lepsza jakość snu i zmniejszanie naszego negatywnego wpływu na planetę – nowe badanie konsumenckie przeprowadzone na zlecenie Herbalife Nutrition ujawniło, że Polacy chcą poprawić zarówno stan swojego zdrowia, jak i kondycję świata, w którym żyją. Jednak za dobrymi intencjami nie idą działania.

S.Z.
Jak przetrwać rodzinne święta, gdy towarzyszą nam zburzenia odżywiania?

Jak przetrwać rodzinne święta, gdy towarzyszą nam zburzenia odżywiania?

Nie każdemu święta Bożego Narodzenia kojarzą się z błogim czasem, ludzką życzliwością i relaksem przy rodzinnym stole. Dla osób z zaburzeniami odżywiania są kumulacją niezwykle stresujących sytuacji, których nie sposób uniknąć. Suto zastawiony stół, oczekiwania pozostałych członków rodziny, że wszystko zniknie z talerzy, wywołują niejednokrotnie dodatkowy stres, poczucie winy i paraliżujący strach. Nie zawsze jest z kim o tym porozmawiać. Z pomocą przychodzą jednak podcasty. Prowadzący je specjaliści nie tylko wspierają osoby z zaburzeniami odżywiania, ale także edukują pozostałych członków rodziny. Podpowiadają, jak zapewnić najbliższym najlepsze możliwe wsparcie nie tylko od święta.

S.Z.
Zdrowe i pełnowartościowe prezenty mikołajkowe

Zdrowe i pełnowartościowe prezenty mikołajkowe

Sezon na poszukiwanie mikołajkowych i świątecznych prezentów w pełni. Niebawem rozpoczyna się nowy rok, kiedy to większość z nas podejmuje bardziej lub mniej sformalizowane postanowienia. Prym wiodą te dotyczące zdrowia czy kondycji fizycznej. Przygotowując upominki dla bliskich, zamiast na czekoladki, możemy więc postawić na bardziej odżywcze alternatywy słodyczy czy akcesoria ułatwiające prowadzenie zdrowego trybu życia.

S.Z.
Twaróg pomoże zbudować Ci masę mięśniową – zobacz, jak łatwo uwzględnić go w diecie

Twaróg pomoże zbudować Ci masę mięśniową – zobacz, jak łatwo uwzględnić go w diecie

Twaróg to jeden z podstawowych produktów wytwarzanych z mleka. W Polsce znany jest od wielu stuleci, a ponadto jako kraj jesteśmy jednym z większych producentów tego przysmaku. Na bazie dobrego twarogu można przygotować wiele znakomitych posiłków, nie tylko ciast, co z uwagi na jego wartości odżywcze powinno szczególnie zainteresować osoby prowadzące zdrowy tryb życia, ale także starające się zbudować masę mięśniową. Jak łatwo uwzględnić ten mleczny produkt w diecie? Podpowiadamy!

S.Z.
Posiłek dla niemowlęcia a posiłek dla dorosłego – czym się różnią?

Posiłek dla niemowlęcia a posiłek dla dorosłego – czym się różnią?

1000 pierwszych dni to szczególny okres w życiu każdego człowieka. Młody organizm dynamicznie się rozwija – dojrzewają jego narządy i kształtuje się metabolizm. Wymagania żywieniowe dziecka w tym czasie zdecydowanie różnią się od potrzeb starszego rodzeństwa czy jego rodziców. Wiedza na temat właściwego komponowania jadłospisu jest zatem kluczowa. Czy warzywo z targu będzie odpowiednie dla malucha? Czy żołądek niemowlęcia z łatwością strawi mięsną pieczeń z rodzinnego stołu? Oto wskazówki, dzięki którym dowiesz się, na co zwrócić uwagę podczas wybierania produktów dla najmłodszych.

S.Z.
Jedzenie produktów zbożowych zmniejsza ryzyko cukrzycy typu 2 i obniża zapotrzebowanie organizmu na insulinę aż do 30%!

Jedzenie produktów zbożowych zmniejsza ryzyko cukrzycy typu 2 i obniża zapotrzebowanie organizmu na insulinę aż do 30%!

Pomimo ostrzeżeń lekarzy, cukrzyca typu 2 wciąż zbiera żniwo na świecie. W przeciwieństwie do cukrzycy typu 1, ten wariant choroby w dużej mierze zależy od diety i można mu zapobiegać, zmieniając nawyki żywieniowe. Jak dowodzą badania z ostatnich lat, żywienie w profilaktyce cukrzycy powinno uwzględniać również produkty zbożowe. Przy regularnym spożyciu, niektóre z nich korzystnie wpływają na glikemię, obniżają poziom cukru we krwi na czczo, a także sprawiają, że zapotrzebowanie organizmu na insulinę spada o ponad 1/3 .

S.Z.
Nadmierne wydzielanie insuliny. Jak z nim walczyć?

Nadmierne wydzielanie insuliny. Jak z nim walczyć?

Choć nie jest oficjalnie uznana za jednostkę chorobową – coraz więcej osób otrzymuje taką diagnozę. Insulinooporność. Dziś potrafimy ją lepiej diagnozować i leczyć. Obok wielu predyspozycji wynikających z wieku, wagi ciała i obecności innych chorób, jej rozwojowi sprzyja nieprawidłowa dieta, wszechobecność cukru w wielu produktach spożywczych, a także ograniczona aktywność fizyczna. Dlatego można twierdzić, że insulinooporność to dziś schorzenie cywilizacyjne.

S.Z.
Śniadaniowe grzechy Polaków - sprawdź, czy też je popełniasz?

Śniadaniowe grzechy Polaków - sprawdź, czy też je popełniasz?

Z przeprowadzanych badań wynika, że Polacy cenią sobie śniadania i traktują je jako najważniejszy posiłek dnia. Z pewnością nie bez znaczenia jest to, że ich spożywanie jest coraz częściej promowane przez media oraz specjalistów od żywienia. Z ostatniego Raportu IPSOS „Trendy w zwyczajach żywieniowych Polaków” wynika, że aż 89% ankietowanych Polaków deklaruje, że jada śniadania regularnie co najmniej 4-5 razy w tygodniu. Jednak czy w parze z popularnością śniadań idzie również ich odpowiednia jakość? Niekoniecznie.

S.Z.
Jesienna rozgrzewka, czyli oryginalne pomysły na zapiekanki warzywno-serowe

Jesienna rozgrzewka, czyli oryginalne pomysły na zapiekanki warzywno-serowe

Jesień to czas zbiorów tego, co posadzono wiosną w rozgrzanej i wilgotnej ziemi. To okres regeneracji organizmu po upalnym lecie oraz zbierania sił przed mroźną zimą. Dlatego warto w tym czasie szczególnie zadbać o rozgrzewającą dietę pełną warzyw korzeniowych. Ich charakterystyczny aromat, który wydobywa się podczas pieczenia, dodatkowo koi nasze zmysły. Nic dziwnego, że zapiekanki warzywno-serowe są tak lubianym daniem w sezonie jesiennym.

Administrator