Młodość ma swoje prawa... nawet na zakupach Drukuj Email
Wpisany przez S.Z.   
poniedziałek, 06 listopada 2017 10:24

Młodość ma swoje prawa... nawet na zakupach

Jak wynika z badania „Quo vadis polski konsumencie” przeprowadzonego na zlecenie Agencji Freebee, młodość rządzi się swoimi prawami – również w obszarze robienia zakupów. Kierując swoją ofertę do nabywców poniżej 24 roku życia warto zatem dokładnie przyjrzeć się ich zachowaniom i dostosować się do specyfiki ich działań, gdyż motywacje nabywcze jakie nimi kierują, są odmienne od motywacji pozostałych grup konsumentów. Jaka jest zatem specyfika zachowań zakupowych młodych oraz co kieruje nimi podczas dokonywania zakupów czy wyboru sklepu?

Zakupy są nieodłącznym elementem egzystencji współczesnych ludzi. Już jako dzieci dostajemy drobne, za które kupujemy samodzielnie pierwsze produkty. Coraz więcej Polaków decyduje się na dawanie swoim pociechom kieszonkowego – aż 46% dorosłych Polaków, daje swoim dzieciom drobne sumy lub zakłada im subkonta bankowe, gdy tylko skończą trzynaście lat. Takie działania mają nauczyć najmłodszych gospodarności w zakresie zarządzania swoimi finansami i przygotować ich do wejścia w dorosłe życie z szacunkiem dla pieniędzy. Z wiekiem oraz wraz z rosnącymi dochodami zachowania konsumentów ulegają zmianie, jednak młodość nawet na zakupach ma swoje prawa.

Co najbardziej determinuje zakupy młodych Polaków?

Na wybory zakupowe wchodzących w dorosłość Polaków największy wpływ mają ograniczone zasoby finansowe, które zwykle otrzymują od rodziców, lub zarabiają sami w pierwszej, zazwyczaj niezbyt dobrze płatnej, pracy. Z danych zawartych w raporcie przygotowanym przez Agencję Freebee wynika, że młodzi Polacy kupując produkty i usługi kierują się przede wszystkim ich ceną – ponad 27% z nich deklaruje, że ma ona największy wpływ na podejmowanie przez nich decyzji o zakupie. Wśród starszych grup, cena nie ma aż tak dużego znaczenia – w grupie 50+ jedynie 18% zadeklarowało, że cena produktu jest najważniejsza. Dla konsumentów do 24 roku życia, znaczenie ma również dopasowanie oferty do ich indywidualnych potrzeb (19%) czy wcześniejsze doświadczenia (niemal 17%).

Jak młodzi wybierają sklep?

Młode osoby przy wyborze konkretnego sklepu rzadziej niż inne grupy konsumentów, kierują się przyzwyczajeniem (niespełna 10%). Dla osób poniżej 24 roku życia największe znaczenie mają: zróżnicowany asortyment (18%), bliska odległość (niemal 15%) oraz organizowane promocje (ponad 13%).
Mimo powszechnej digitalizacji i rosnącej popularności e-commerce, wielu młodych polskich klientów wciąż preferuje robienie zakupów w tradycyjnych sklepach. Do wyboru sklepu stacjonarnego przede wszystkim przekonuje ich możliwość dotknięcia towaru, obejrzenia, przymierzenia (ponad 53% wskazań) oraz możliwość wizualnego porównania produktu w realnym świecie (niemal 46%). Młodzi w sklepach stacjonarnych doceniają również możliwość dokonania natychmiastowej transakcji i brak konieczności oczekiwania na przesyłkę (niemal 44%).

O wyborze przez nich sklepu internetowego decydują zwykle natomiast atrakcyjne ceny (63%), promocje (50%) oraz opinie innych użytkowników, którzy już dokonali w nim zakupu (36%).

Czy młodzi Polacy żałują swoich zakupów?

Młodzi konsumenci są też podatni na promocje, obniżki, upusty, rabaty i wyprzedaże i to zazwyczaj one decydują o spontanicznym zakupie dokonywanym przez tę grupę konsumentów. Jest to też grupa, która najczęściej decyduje się na zakup impulsywny, w porównaniu z innymi grupami wiekowymi nabywców.
Młodzi konsumenci czasem lub często żałują dokonanych przez siebie zakupów (86%). Jedynie 14% uczestników badania w wieku do 24 roku życia twierdzi, że nigdy nie żałuje swoich zakupów – odsetek ten w grupie 50+ był ponad dwukrotnie wyższy.
Młodzi Polacy są doskonałą grupą docelową dla działań promocyjnych i marketingowych opartych na manipulacji ceną, ponieważ, mimo że najczęściej żałują swoich zakupów, najrzadziej ze wszystkich grup decydują się na zwrot produktów, które ich nie satysfakcjonują. Może to wynikać z braku doświadczania w tym obszarze lub niewiedzy o przysługujących im prawach konsumenckich.
Młodzi Polacy są specyficznymi konsumentami i mimo posiadania mniejszych zasobów finansowych, niedługo staną się oni najbardziej wartościową dla sprzedawców grupą nabywców. Warto więc dobrze znać ich nawyki, motywacje i zachowania i przygotowywać odpowiednio dostosowaną do ich potrzeb ofertę oraz komunikację w preferowanych przez nich kanałach. Najważniejsze jest jednak to, aby stale przyglądać się ich motywacjom zakupowym i znać czynniki, które wpływają na ich wybory nie tylko w obszarze nabywanych produktów i usług, ale również miejsc w jakich dokonują zakupów.

/źródło - /