Polki w sieci wątpliwości |
Wpisany przez S.Z. |
piątek, 23 czerwca 2017 12:31 |
Polki w sieci wątpliwości77 proc. wykluczonych cyfrowo Polek między 45. a 70. rokiem życia nie korzysta z Internetu, a jako główny powód podaje brak takiej potrzeby. Jak przełamać tę barierę?
• W Polsce żyje 6,7 mln kobiet między 45. a 70. rokiem życia i blisko 30 proc. z nich, czyli ok 2 mln, rzadko lub w ogóle nie korzysta z Internetu, jak wynika z Raportu Aasa – Polki Wykluczone Cyfrowo 2017 NAJWIĘKSZA BARIERA? MOTYWACJA I EDUKACJAKobiety między 45. a 70. rokiem życia, które rzadko lub w ogóle nie korzystają z Internetu, zwykle bardzo nisko oceniają swoje kompetencje cyfrowe. Ponad połowa z nich jako niedostateczne ocenia swoje umiejętności związane z obsługą komputera (59 proc.) i wyszukiwaniem informacji w sieci (57 proc.). W konsekwencji proste aktywności podejmowane w Internecie są przez nie jeszcze częściej oceniane krytycznie. Takie są wyniki Raportu Aasa – Polki Wykluczone Cyfrowo 2017, opracowanego na podstawie badania opinii zrealizowanego przez Kantar Public. Najniżej Polki oceniają swoje umiejętności online w zakresie robienia zakupów przez Internet (78 proc. respondentek określa swoje kompetencje w tym zakresie jako niskie lub bardzo niskie), płatności internetowych (73 proc.), odbierania i wysyłania zdjęć (72 proc.), a także pisania e-maili (69 proc.). Tylko 6 proc. zapytanych kobiet korzysta z portali lub for dyskusyjnych, podczas gdy w skali kraju korzysta z nich 39 proc. Polaków. Jednocześnie niewiele ponad 30 proc. przebadanych kobiet korzysta z sieci w minimalnym stopniu, i jedynie dzięki wsparciu drugiej osoby. Argument braku umiejętności w zakresie korzystania z komputera i tabletu jest częściej wskazywany przez mieszkanki wsi niż miast (31 proc. vs. 25 proc.). – Analizując sytuację Polek wykluczonych cyfrowo, mamy do czynienia w pewnym sensie z sytuacją paradoksalną, w ramach której wykluczenie nie jest uwarunkowane brakiem dostępu do Internetu, lecz może mieć raczej charakter bariery psychologicznej. Zmiana tych przekonań jest niezwykle istotna i powinna być związana z podejmowanymi różnorodnymi działaniami, dedykowanymi kobietom 45+ oraz ich rodzinom i najbliższemu otoczeniu – komentuje dr Bogna Bartosz z Instytutu Psychologii na Uniwersytecie Wrocławskim. NAJWIĘKSZA MOTYWACJA? RODZINAAż 85 proc. wykluczonych cyfrowo kobiet uważa, że korzystania z sieci można nauczyć się w każdym wieku. Co byłoby dla nich motywacją? Zdecydowana większość uważa, że Internet stanowi ułatwienie w kontaktach z bliskimi (74 proc.), a dla trzech czwartych z nich jest pomocny w załatwianiu codziennych spraw (73 proc.). Jednocześnie 24 proc. respondentek twierdzi, że powodu braku umiejętności korzystania z sieci ma słabszy kontakt z rodziną. – Badania potwierdzają, że podstawowym powodem niekorzystania lub umiarkowanego korzystania z Internetu jest brak motywacji. Warto jednak zwrócić uwagę, że mimo tych barier, zalety umiejętnego wykorzystania sieci dostrzegane są praktycznie powszechnie – komentuje socjolog, dr Dominik Batorski. – Patrząc na wyniki raportu Aasa, pogląd ten podziela aż 85% badanych kobiet. Jest to olbrzymia pozytywna zmiana w stosunku do sytuacji sprzed kilku lat, kiedy to zdecydowana większość starszych osób, które nie korzystały z sieci uważała, że jest to technologia dla młodych – dodaje. Co ciekawe, korzystaniem z Internetu częściej zainteresowane są kobiety, które postrzegają sieć, jako narzędzie bezpieczne (36 proc.) i ułatwiające załatwianie wielu codziennych spraw (35 proc.). Za poszerzeniem swoich kompetencji chętniej opowiadały się również respondentki mieszkające z dziećmi w wieku do 18. roku życia (43 proc.), a także Polki mające poczucie, że z powodu braku umiejętności obsługi komputera i Internetu rzadziej kontaktują się z bliskimi i rodziną (45 proc.). – Aby zbudować wśród kobiet wykluczonych potrzebę korzystania z Internetu, a co za tym idzie skłonić je do uzyskania takich umiejętności, warto odwołać się do ułatwień w komunikacji z najbliższymi – komentuje Urszula Krassowska Account Director w Kantar Public. – Co więcej, to właśnie najbliżsi mogą im pomóc w stawianiu pierwszych kroków w Internecie. Dzięki młodszym pokoleniom kobiety wykluczone cyfrowo zyskują szansę na włączenie się do społeczeństwa online – dodaje. Silnym motywatorem do korzystania z Internetu okazuje się również możliwość wyszukiwania informacji związanych z leczeniem i zdrowiem (26 proc.), a także poszerzenia swojej wiedzy (20 proc.). Blisko jedna piąta przebadanych kobiet, jako mobilizujący wskazała fakt otrzymania ewentualnej pomocy ze strony drugiej osoby (19 proc.). AKCJA EDUKACYJNA ONLINEW odpowiedzi na problem wykluczenia cyfrowego Polek rusza internetowa akcja edukacyjna “Aasy Netu”, która potrwa od czerwca do grudnia bieżącego roku. Projekt zakłada zintegrowane działania edukacyjne oraz komunikacyjne, a także uruchomienie dedykowanej platformy internetowej, dostępnej pod adresem www.aasynetu.pl. Dzięki platformie, osoby zainteresowane będą miały możliwość skorzystania z bezpłatnych multimedialnych materiałów edukacyjnych. Zamysłem organizatorów jest także zmotywowanie młodszych pokoleń do czynnego wspierania osób starszych w nauce. – Bardzo liczymy na zaangażowanie się młodszych pokoleń w akcję, poprzez aktywne zachęcanie swoich mam, babć, ciotek i sąsiadek do podnoszenia umiejętności cyfrowych, a także towarzyszenia im podczas ich pierwszych kroków w Internecie – komentuje Magdalena Pawlak, koordynatorka kampanii z firmy Aasa Polska. – Naszym wspólnym celem powinno być umożliwienie osobom dojrzałym wiekiem, lecz początkującym jeśli chodzi o umiejętności cyfrowe, korzystania z dobrodziejstw, jakie niesie Internet. Chodzi przede wszystkim o częstsze kontakty z bliskimi, rozwijanie zainteresowań i dostęp do informacji, a w konsekwencji poprawę jakości życia i pełniejszy udział w życiu społecznym – podsumowuje. Link do Raportu Aasa – Polki Wykluczone Cyfrowo 2017 *** Aasa Polska S.A. jest technologiczną firmą finansową, specjalizującą się w udzielaniu pożyczek ratalnych dla konsumentów oraz małego biznesu, w oparciu o zasady odpowiedzialnego pożyczania. Firma nie udziela pożyczek krótkoterminowych, dba o rozwój rynku i klienta. Ściśle współpracuje z wiarygodnymi instytucjami takimi jak Biuro Informacji Kredytowej i Biura Informacji Gospodarczej – ERIF i Infomonitor. Jest członkiem Konferencji Przedsiębiorstw Finansowych. Firma działa na rynku polskim, fińskim, estońskim, szwedzkim, indonezyjskim i chilijskim. Łączy pozytywne cechy oferty banków z ofertą firm pożyczkowych – szybkość, prostotę, transparentność i bezpieczeństwo. Więcej informacji: www.aasaglobal.com/poland/ , www.aasapolska.pl /źródło - / |
Poprawiony: piątek, 23 czerwca 2017 12:44 |