Dziś Światowy Dzień Konsumenta - najważniejsze prawa e-konsumenta Drukuj Email
Wpisany przez S.Z.   
środa, 15 marca 2017 11:49

Światowy Dzień Konsumenta – najważniejsze prawa e-konsumenta

Zakupy on-line z roku na rok są stają się coraz bardziej popularne. W badaniu „E-commerce w Polsce 2016”, prawie połowa wszystkich przebadanych internautów (48%) zadeklarowała dokonanie jakichkolwiek zakupów przez Internet w przeszłości . Co więcej, ten sposób nabywania dóbr i usług już dawno przestał być domeną jedynie ludzi młodych. Dzisiaj zakupy w sieci robią osoby niemal ze wszystkich grup wiekowych i o bardzo różnym statusie społecznym. Światowy Dzień Konsumenta to dobry moment, aby przypomnieć, jakie dodatkowe prawa przysługują tym, korzystającym ze sklepów internetowych. W jednym miejscu zebrali je eksperci Grupy Okazje.info.

Pomimo ogromnej popularności zakupów w sieci nadal istnieją osoby, które obawiają się zawarcia transakcji na odległość. Za największą przeszkodę uważają z reguły niemożność zobaczenia towaru na żywo, czy porozmawiania przed zakupem ze sprzedawcą. Wielu potencjalnych konsumentów boi się także internetowych oszustów, czy problemów z reklamacją lub zwrotem, które są jednym z najczęściej pojawiających się zażaleń w opiniach pozostawianych przez klientów sklepów internetowych .
Mając świadomość, jakie szczególne prawa chronią osoby dokonujące zakupów w sieci, możemy poczuć się bezpieczniej oraz przekonać się do tego wygodnego i często znacznie bardziej opłacalnego sposobu nabywania dóbr i usług. Światowy Dzień Konsumenta, który przypada 15 marca, to dobra okazja, aby przypomnieć najważniejsze z nich – powiedziała Iwona Pawełczyk, ekspert Grupy Okazje.info.

Pełna informacja

Pierwszym krokiem, który powinniśmy wykonać przed zakupem w sklepie internetowym, jest sprawdzenie informacji o sprzedawcy. Warto wiedzieć, że przedsiębiorąca ma obowiązek podać wszystkie istotne dla konsumenta dane, gdyż przysługuje mu prawo do jasnej i pełnej informacji. Na stronie sklepu nie powinno zatem zabraknąć nazwy i adresu firmy, kosztów i form dostawy, możliwych sposobów dokonania płatności, ceny produktu lub usługi oraz ich podstawowych cech, czy informacji o prawie do odstąpienia od umowy. W przypadku ceny powinna ona zawierać wszystkie cła, podatki i inne opłaty związane z nabyciem towaru. Wyjątkiem jest tylko przesyłka, za którą płacimy oddzielnie. Jeżeli przedsiębiorca zataja którekolwiek z tych danych, lepiej nie ryzykować zakupu towaru w jego sklepie.

Zwrot towaru

Transakcje zawierane na odległość umożliwiają nam zwrot towaru bez podania przyczyny. W Polsce na odesłanie zakupionych dóbr mamy 14 dni od daty otrzymania zakupionego przedmiotu, a w szczególnych przypadkach nawet 12 miesięcy. Dłuższy okres czasu dotyczy sytuacji, w których przedsiębiorca nie powiadomi klienta pisemnie o prawie do zwrotu towaru. Prawo do odstąpienia od umowy nie obowiązuje jedynie w pojedynczych przypadkach, takich jak na przykład dostawa prasy, usługi w zakresie gier hazardowych, usługi zakwaterowania czy zakup towarów lub usług wyprodukowanych „na miarę”. W praktycznie każdym innym przypadku możemy zwrócić się do sprzedawcy z prośbą o zwrot poniesionych kosztów. Musimy jednak pamiętać, że opłacenie przesyłki zwrotnej leży po naszej stronie, a zakupiony produkt nie może nosić śladów użytkowania. Nie oznacza to jednak, że opakowanie również nie może być naruszone. Konsument ma bowiem prawo zapoznać się z otrzymanym produktem, a jest to możliwe jedynie poprzez jego odpakowanie. Zapis ten nie dotyczy jedynie dóbr, które po odpakowaniu tracą swoją wartość, na przykład oprogramowania czy plików muzycznych.

Reklamacje

W przypadku reklamacji najczęściej pojawiają się wątpliwości, gdy korzystamy z promocji czy kodów rabatowych. Często nie mamy pewności, czy kupując produkt w niższej cenie nadal obowiązuje nas prawo do reklamacji. Pamiętajmy zatem, że fakt, iż kupiliśmy towar ze zniżką, według prawa nie jest dla sprzedawcy argumentem, by odrzucić reklamację. Tego rodzaju towary nie tracą także swojej gwarancji. Wyjątkiem są transakcje dotyczące nabycia uszkodzonych produktów, na przykład pęknięta szybka w telefonie, o ile zostaliśmy wcześniej poinformowani o tych wadach. Reklamacja nie obejmuje jednak jedynie uszkodzonej części, inne elementy urządzenia czy przedmiotu mogą jej nadal podlegać.

Siła opinii

Dla wielu e-konsumentów, obok prawa bardzo istotne są opinie innych klientów. To do nich zaglądają znacznie częściej niż do regulaminów sklepów. Potwierdziło to badanie przeprowadzone wśród użytkowników porównywarki cen Okazje.info , w którym 82% ankietowanych zadeklarowało, że jest to obowiązkowy krok, który podejmują przed dokonaniem transakcji. Opinii najczęściej poszukują na stronach porównywarek cenowych (32% badanych), stronie sklepu (29%) i forach internetowych (28%). Najrzadziej w tym celu zaglądają na eksperckie strony www lub blogi (11%). Co więcej, aż 87,5% respondentów stwierdziło, że jeżeli produkt ma złe opinie, rezygnują oni z jego zakupu.
Prawo chroniące konsumentów online oraz opinie pozostawiane przez innych klientów wielu osobom pozwalają czuć się bezpiecznie, dokonując transakcji w sieci. To bardzo ważne, aby zakupy przez Internet nie wiązały się z niepotrzebnym stresem. To w końcu niezwykle wygodna i szybka forma nabywania dóbr i usług, a często także znacznie bardziej opłacalna w porównaniu z zakupami w sklepach stacjonarnych, z której powinniśmy korzystać bez żadnych obaw – powiedziała Iwona Pawełczyk, ekspert Grupy Okazje.info.
Więcej informacji na temat Grupy Okazje.info można znaleźć na stronie www.okazje.info.pl

/źródło - /

Poprawiony: środa, 15 marca 2017 11:59